niedziela, 7 maja 2017

Pleśniak z rabarbarem


Chciałabym nazwać to ciasto jakoś inaczej, bo Wam chyba też 'Pleśniak' nie kojarzy się za dobrze, ale skoro tak się przyjęło, to nie mamy na to już większego wpływu. Zresztą ciasto broni się samo, bo mimo że pod posypką warstwa owoców faktycznie nie wygląda najlepiej, to wszystko razem jest wyjątkowo pyszne i uzależniające. Naprawdę ciężko miałam skończyć na jednym kawałku, moja silna wola została wystawiona na ciężką próbę.
Przepyszne jest to ciasto i bardzo prosto się je robi, jeśli lubicie świeży rabarbar w cieście, koniecznie zróbcie to ciasto.
Przepis pochodzi z bloga Moje Wypieki i podaję z moimi zmianami, w oryginale nie ma rabarbaru, a skoro jest sezon, to bardzo Wam polecam tą wersję.

Pleśniak z rabarbarem i czarną porzeczką

składniki:
  • 200g masła, schłodzonego
  • 4 duże jajka lub 5 małych (osobno białka i żółtka)
  • 3 szklanki mąki pszennej
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2/3 szklanki + 2 łyżki cukru
  • szczypta soli
  • 2 łyżki kakao
  • słoik gęstego dżemu z czarnej porzeczki
  • 300-400 g rabarbaru + 2 łyżki cukru

wykonanie:

Rabarbar umyć i pokroić na małe kawałeczki, zasypać cukrem i wrzucić wszystko na patelnię. Rabarbar na małym ogniu dusić przez kilka minut, aż puści sok i stanie się miękki, odstawić.

Masło posiekać z mąką i proszkiem do pieczenia, 2 łyżkami cukru, solą i żółtkami. Szybko zagnieść ciasto, jeśli będzie zbyt sypkie, można dodać odrobinę zimnej wody. Podzielić ciasto na 3 części, jedną z nich zagnieść z kakao. Uformować 3 kulki, spłaszczyć, owinąć folią spożywczą i włożyć do lodówki na 60 minut (ja wrzucam do zamrażarki na 30 minut).

Białka ubić na sztywną pianę. Dodać cukier (2/3 szklanki), powoli, cały czas ubijając. Powinna powstać gęsta i błyszcząca masa bezowa.

Blachę o wymiarach około 24cm x 32cm wyłożyć papierem do pieczenia.
Schłodzone jasne ciasto zetrzeć na tarce na dno formy. Na ciasto wyłożyć gotowy rabarbar i posmarować dżemem. Na to zetrzeć ciemną część ciasta i delikatnie wyłożyć na to pianę z białek.
Na wierzch zetrzeć ostatnią, jasną część ciasta.

Piec około 40-50 minut w temperaturze 180'C.
Studzić w lekko uchylonym piekarniku, żeby nam piana nie opadła.
Kroić dopiero jak całkowicie wystygnie.

Smacznego!!



5 komentarzy:

Dorota pisze...

Ja też uwielbiam to ciasto. U mnie nosi nazwę FUGA. Jadłam również wersję drożdżową, którą piekła sąsiadka mojej mamy. Rewelacyjna. Nie mam, niestety, przepisu, a próby upieczenia Fugi z dodatkiem drożdży, niestety, były trochę gorsze od oryginału.

Kinga pisze...

Świetny pomysł! :)

magda k. pisze...

Dorota fajna nazwa :) drożdżowej nie jadłam, a z przyjemnością bym zjadła

Kinga dziękuję bardzo :)

Unknown pisze...

KOcham to ciasto i mogłabym całą blachę zjeść na raz!

Wiewióra pisze...

uwielbiam rabarbar szczególnie w takich ciastach!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin